Мускулна преумора и мускулна треска


Едно от честите оплаквания от страна на любителите на тениса и то особено в началото на летният сезон е свързано с натрупването на умора в мускулите или развиването на т.нар. мускулна треска.

Какво  представлява това и до колко е опасно за здравето ни?

След по-интензивни тренировки, особено след дълъг период на почивка в мускулите ни настъпват промени, които в повечето случаи са свързани с доста неприятни субективни оплаквания: болки, отоци и временно ограничаване в силата и обема на движения на даден мускул или мускулна група. Това са типичните симптоми на т.нар. мускулна треска.

Оплакванията се появяват обикновено на другия ден, засилват се и достигат своя максимум около 48-72 час след натоварването. След това постепенно намаляват и изчезват. Много рядко е възможно да се проявяват повече от седмица.

 

На какво се дължи това мускулно неразположение?

Доскоро сред специалистите (а все още масово сред любителите) битува схващането, че мускулната треска се дължи на образуваната при интензивна работа в мускула млечна киселина (т.нар. лактат).  Тази киселина е  продукт основно на анаеробната обмяна, която се наблюдава при екстремно като продължителност или сила натоварване. Поради относителният кислороден недостиг, който се наблюдава в този момент, мускулите пренасочват метаболизма си към безкислородно усвояване и разграждане на нужните им енергетични молекули. В тази среда се натрупват кисели метаболити – предимно  млечна киселина., които водят до промяна на рН. Но организма ни има добре развити механизми и сравнително бързо ( в рамките до 24 часа) елиминира натрупаните кисели продукти от мускулите. Следователно не млечната киселина е причината за болките и неразположението, което изпитваме. В последните години се прие, че симптомите на мускулната треска се дължат на множеството микроразкъсвания и травми, които се наблюдават в засегнатите мускули. От тук и поведението ни трябва да е  различно.

 

Ето и няколко практични съвета:

Първо можем да се постараем да дозираме прецизно натоварването на мускулите ни. Започнете тренировките си като избягвате в началото големи натоварвания, винаги разгрявайте правилно и след приключване на заниманието си отделете няколко минути за разпускане и стречинг. Разбира се най-добре би било да се оставите в ръцете на опитен терапевт, който чрез комбинация от мануални и инструментални техники и методи би подпомогнал максимално мускулите ви за едно пълноценно възстановяване.

Ако след игра или тренировка усетите известно неразположение, тежест, забележите отоци в определени области препоръчвам поставянето на ледени компреси върху напрегнатите мускули. Този метод е ефективен непосредствено след натоварването до 24 часа след него. В някои случаи, особено след екстремни натоварвания, с голям успех се прилагат т.нар. ледени вани – поставяне на част или цялото тяло за кратко във вана с ледено студена вода. Този метод  изисква разбира се проследяване от професионалист.

След първите 24 часа  е добре да се прилагат различни загряващи процедури. Леките физически натоварвания въздействат по същият начин – чрез повишаване на локалният кръвоток и по-добра кислородна доставка и по-бързо елиминиране на отпадните метаболити.

Разбира се почивката е неразделна част от поведението ни при вече проявила се в пълна степен мускулна треска. Така ние даваме възможност на засегнатите мускули да се възстановят пълноценно. Важно е в този период  да се приемат храни, богати на белтъчини, за да могат мускулите ни да изградят разрушените влакна, както и да се развие необходимата мускулна хипертрофия. Това ще намали и бъдещите инциденти, свързани с тези неприятни за всички ни усещания.

В по-тежките случаи може да се приемат и някои видове обезболяващи и противовъзпалителни медикаменти  – като аспирин, ибупрофен или други, изискващи предписание от лекар. Всички по-тежко протичащи случаи както и тези, с продължителност повече от 5 дни изискват задължителна консултация със спортен лекар за прецизиране на състоянието, изключване на евентуално по-сериозно мускулно увреждане и предписване на съответен лечебен план.

При нас в СпортМед Център може да се възползвате от всички методи за максимално бързо и пълноценно възстановяване след интензивни тренировки, както и за преодоляване на вече възникнали оплаквания, дължащи се на мускулна треска и претоварване. Просто запишете Вашият час за преглед, консултация или терапия!