Навеждане с щанга


Навеждане с щанга (добро утро)

Навеждането с щанга е изолиращо дърпащо упражнение, което натоварва изометрично дългите гръбначни мускули или седалищната мускулатура. Движението изисква напреднал контрол, затова се използва безопасно и с успех от средно напреднали и напреднали трениращи. Ролята му в тренировъчните програми при средно напреднали е основна, а при напреднали – спомагателна. Това включва маса, силова издръжливост, мускулен баланс и стабилност в основата на гърба, седалището и таза като цяло.

Според движението в таза (акцента)

С движение назад в таза (глутеуси) – движението стартира с издърпване на таза назад, а гърбът се държи изправен. Опората е в пети и в задната част на стъпалата.

С привеждане напред, при минимум движение в таза (еректори) – движението стартира с навеждане на целия гръбнак напред, коленете се сгъват леко, а тазът се

движи назад възможно най-малко. Опората е в пръсти и в предната част на стъпалата.

 

Навеждането с щанга е основно упражнение за подобряване на контрола върху повечето повдигащи и дърпащи движения, които се извършват едновременно с бедра, седалище и гръбна мускулатура. Тазът е междинна точка, чийто контрол може да бъде доминиран от глутеусите или гръбните еректори. Доброто здраве на кръста и тазобедрените стави предполага трениращите да умеят да прехвърлят натоварването правилно и комплексно от седалището към кръста и обратно. Навеждането с щанга е един от лесните начини за усвояване, поддържане и в случай на контузия, възстановяване на въпросния мускулен синхрон.

n.shtanga (1) n.shtanga (2)