"Home office" синдром



В последната година всички малко или много усетихме какво значи „да си работиш от вкъщи“. Мечтата да си седиш в леглото, по пижамa и на няколко крачки от хладилника, с лаптопа на коленете, и всичко това да се брои за „ходене на работа“, се сбъдна. И както често става в живота, тогава разбрахме, че това не е никак хубаво в дългосрочен план.


Специалистите на човешки ресурси са хората, които имат опита и познанията да анализират доколко работенето от вкъщи е ефективно, в сравнение с прекарването на 8 часа в офиса. Ние като лекари обаче се сблъскваме с характерен комплекс от оплаквания на хора, които са започнали да работят в режим „home office“. Болки в гърба, кръста, шията, главоболие, повишаване на кръвното, наддаване на килограми, отоци по краката, изтръпване на ръцете, повишена раздразнителност, безсъние, тревожност, запек – състояния, които са започнали да се появяват няколко седмици след започване на работенето от вкъщи, без по-рано да са се проявявали, са тревожните знаци, които тялото дава, за да ни каже, че нещо не е наред. Липсата на активно движение ли е проблемът, страхът, който ни се насажда постоянно, или просто сме устроени така – вечно да се оплакваме и хиперболизираме ситуацията, в която сме поставени? Някои пациенти казват, че сега им остава време да „усетят“ какво се случва с тялото им.


Каквато и да е причината, ето няколко момента, върху които си струва да се замислим:


1. Промяна в стереотипа


Тялото приема за стрес всяка промяна в обичайното ежедневие. Ето защо е много важно изграждането на режим, който да спазваме всеки ден. Преминаването от работа в обичайна среда към хоум офис е сериозна промяна в стереотипа и може да причини стрес. Препоръката ни е да спазвате обичайните си часове за ставане от сън, работа и почивка. Голям процент от хората остават пред мониторите и след полунощ, спят до късно, и така генерално объркват денонощния ритъм на работа на тялото.

2. Липса на работен кът

<