10 СЪВЕТА ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА СПОРТНИ ТРАВМИ ПРИ ДЕЦА И ТИНЕЙДЖЪРИ

Updated: Jul 16


Децата днес практикуват избрания от тях спорт почти през цялата година. Но повече време на терена носи и по-голям риск от спортни травми, включително скъсани кръстни връзки и менискуси на коляното, изкълчвания на рамото и др.


Експертът по спортна медицина Д-р Мартин Иванов, дава тези 10 съвета за превенция на травми и контузии, за да помогнете на вашия млад спортист да остане на терена:


1. Говорете с детето си


Уверете се, че младият ви спортист разбира, че трябва да говори с вас и да потърси помощ, ако изпитва болка или просто не се чувства добре. Някои деца стискат зъби и търпят болката само, за да останат в играта, но това може да доведе до по-сериозно състояние, което би могло да бъде предотвратено с ранна намеса.


2. Направете предсезонна подготовка


Предсезонната подготовка и провеждането на периодичен медицински преглед са чудесен начин да се определи дали детето е готово за по-сериозни тренировки. „Медицинските прегледи, които се изискват и за картотекиране, помагат да се оцени здравословното, кондиционното и физическото състояние на децата. Тестове помагат, за да се види кои показатели и качества на спортиста трябва да се тренират повече, къде има да се наваксва и къде трябва да се работи повече (за издръжливост, сила, баланс на глезените и коленете, гъвкавост“, казва Д-р Иванов.


3. Насърчете крос тренировките и практикуването на различни спортове


Важно е младите състезатели да сменят спорта или заниманията си, за да не се излагат непрекъснато на стрес едни и същи мускули и стави. Родителите трябва да насърчават децата си редовно да променят рутината, да тренират различни мускулни групи, което е важно от физическа и медицинска гледна точка.


4. Загряването е задължително


Стречингът е важна техника за профилактика на контузиите, която трябва да се превърне в навик за всички спортисти преди започване на тренировка. Препоръчително е да се прави комбинация от статични и динамични упражнения по време на загряването, като целта им е да се подобри кръвоснабдяването на мускулите и тяхната еластичност, както и да се увеличи общия тонус на тялото. Загрявката подготвя организма за интензивните дейности, които му предстоят.


5. Уверете се, че детето ви си почива качествено


Спортистите от всички възрасти трябва да почиват между тренировки, състезания и игри. Липсата на сън и мускулната умора предразполагат спортиста към контузия. Всъщност, най-честите наранявания, наблюдавани при младите спортисти, са тези с прекомерна употреба - твърде много спорт и недостатъчна почивка. По същите тези причини родителите трябва да планират и възстановяване извън сезона за своя спортист, като му предоставят достатъчно време за възстановяване преди следващия сезон.


6. Осигурете здравословна и добре балансирана диета


Много семейства вече знаят значението на здравословното хранене и балансираната диета. Но ако вашето дете или тийнейджър е спортист, трябва да обърнете допълнително внимание на неговото хранене и хранителни нужди. Здравословната диета на спортист трябва да е изготвена така, че той да получава всички хранителни вещества, от които тялото се нуждае, за да произвежда енергия и да създава нова мускулна тъкан, ензими и други клетъчни структури, участващи в метаболизъма. Правилното хранене поддържа оптимално функционирането на мускулите, костите, ставите, сухожилията и органите на тялото и спомага за качественото възстановяване след тренировки.


7. Подчертайте важността на хидратацията


Родителите и треньорите трябва да се уверят, че децата имат достатъчно вода преди, по време и след игра, както и да следят за признаци на дехидратация, включително умора, гадене, повръщане, объркване или припадък. Дехидратацията намалява способността на организма да регулира нормалната телесна температура и е възможно да се достигне до прегряване, спад на силата и издръжливостта на мускулите, изтощение, мускулни крампи и др.


8. Вземете подходяща екипировка


Екипировката за спорт, като обувки, каски, очила, ръкавици, наколенки, ракети и др. е много важна за предотвратяване на контузии. Родителите трябва да разговарят с треньорите преди началото на сезона, така че да имат достатъчно време, за да екипират правилно детето си, преди да започнат тренировките.


9. Правилна техника и насоки


Всеки спорт си има специфични техники за безопасна игра. Винаги има правилен начин и погрешен начин на правене на нещата. Например, футболистите трябва да бъдат научени на правилния начин да се справят с противник, за да избегнат сътресение, а тенесистите трябва да бъдат научени на правилния начин да хвърлят и посрещат топката. За съжаление дори и един неправилно изпълнен удар, може да доведе до контузия на рамо, китка или коляно.


10. Разпознайте контузиите и потърсете помощ рано


Ако родителите или треньорите забележат, че има промяна в техниката на техния спортист, като накуцване при бягане, хвърляне по различен начин или триене на крак по време на активност, те трябва да извадят спортиста от игра. Ако след известен период на покой проблемите продължават, то трябва да потърсят специализирана помощ за детето преди да се върне към спорта. Спортистите често променят начина, по който играят поради наличие на болка, но тогава могат да се окажат и с по-сериозна контузия.


Кога да потърсите лекарска помощ при спортна травма?

· При наличие на постоянна болка по време на или след спорт;

· При продължително или ново подуване около ставата;

· При повтаряща се нестабилност на ставите;

· При наличие на болка, която не реагира на период на покой.


Тел.: 02/850 40 46

         0895 79 64 54

гр.София, кв.Хиподрума,

ул. "Лерин" 3

Variant-2.png
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram